چطور یک ارائه خوب داشته باشیم؟

 

برای تیم‌های استارت‌آپی همیشه یکی از مهمترین چالش‌ها، نحوه ارائه دقیق و تاثیرگذار بوده و هست، اینجا سعی می‌کنم تا مواردی رو که در یک ارائه دقیق و تاثیرگذار مهم هست رو برای شما شرح بدم.

این مشکل رو در تمامی رویدادهای کسب و کار و استارت‌آپ‌ ویکندها به خوبی میشه دید. اعضای تیم‌ها تمام تلاش خودشون رو صرف ارائه ایده می‌کنن، فارغ از اینکه فقط ایده نیست که سرمایه گذار و مخاطب رو قانع می‌کنه که روی استارت‌آپشون سرمایه گذاری بکنه. تیم‌ها برای یک ارائه دقیق باید تمام جوانب توسعه ایده ، راه اندازی کسب و کار ، تحلیل بازار و تمام مواردی که باعث موفقیت ایده میشه رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه کنن. برای این کار اول به این موضوع دقت کنید که برای راه اندازی یک ایده و تبدیل اون به کسب و کار ، ما یک پروژه داریم که باید تمام مراحلش دقیق طراحی شده باشه.
پس اول از همه ما با یک پروژه سر و کار داریم که نیاز به کنترل پروژه داره. برای این موضوع باید یک نفر به عنوان مدیر پروژه انتخاب بشه. این فرد وظیفه داره با کنار هم گذاشتن تمام قسمت‌های پازل راه اندازی کسب و کار یک تصویر جامع از مسیر موفقیت ارائه بده. در نهایت هم یک ارائه خوب یک ارائه تصویری با کیفیت هست چرا که مخاطب شما بیشتر از اینکه گوش‌هاش به استدلال‌های شما توجه کنه، با چشم‌هاش نمودارها و فرایندهایی که طراحی کردین رو می‌بینه. اما اول ارائه باید چه کارهایی کرد و به چه مواردی حتما اشاره داشت؟

عموما منتورها و مربیان رویدادها به شما تاکید می‌کنن که بیزینس مدل کنوس رو پر کنید و فقط همین مدل رو برای داورها و سرمایه‌گذارها ارائه کنید که البته اشتباه هم نیست اما الان می‌خوام عناوینی رو برای شما لیست کنم که خیلی برای داورها و سرمایه‌گذارها مهم هست و حتما باید در ارائه به این موارد پرداخته بشه. بنابراین به این
عناوین فکر کنین و تمام جوانب ایده و فرایندهاتون رو بررسی کنین و آماده باشین. بخش‌های مهمش رو در زمان ارائه مطرح کنید و آماده باشید که اگر سوالی بود یا ابهامی در بخشی وجود داشت، در زمان پرسش و پاسخ به این ابهامات و سوالات پاسخ بدین.

1. نیاز

2. راه حل

3. محصول

4. اندازه بازار ( مشتریان )

5. مدل کسب و کار( نحوه کسب درآمد )

6. ایده خلاقانه (برای جذب مشتری بیشتر)

7. رقبا

8. تفاوت و ویژگی‌ای که شما را از رقبا متمایز می‌کند

9. برنامه تبلیغاتی

10. برنامه فروش

11. برنامه مالی

12. تیم شما

13. کشش بازار ( اهداف )

برای راه اندازی کسب و کار این موارد از موارد مهمی هستن که باید به خوبی بهشون توجه کنید تا بتونید هم شرکای تجاری، هم داوران رویداد، هم سرمایه‌گذارها رو جذب کنید. این 13 مورد از مواردی هستن که برای راه اندازی کسب و کار اگر بهشون فکر نکنید در واقع ایده خودتون رو به خطر میندازین. 

حواستون باشه که پرحرفی نکنید. روی مواردی تمرکز کنید که برای شنونده شما جالب باشه تا شما رو فراموش نکنه.

از جملاتی مثل: قطعا اینطور خواهد شد، بازار ناخواسته به سمت ما می‌آید، ما در عرض سه ماه رتبه یک بازار خواهیم شد و جملاتی نظیر این‌ها پرهیز کنید.

یادتون باشه که تمرین بهترین راه برای پیروزیه پس قبل از ارائه حتما برای دوستان و شرکا و همکاراتون ارائه بدین تا ایرادات شما رو بگیرن و اگر ارائه شما نیاز به اصلاح داشته باشه بهتره که اون رو اصلاح کنید. جلوی آینه برای خودتون ارائه بدین تا فرم بدنی لازم برای تاثیر بیشتر رو در بدنتون پیدا کنید. از هیجان پرهیز کنید، هیجان اگر زیاد نباشه و اشتیاق شما رو به کارتون نشون بده خوبه اما هیجان بیش از اندازه میتونه شنونده رو نسبت به صحبت‌های شما بی اعتماد کنه.

اگر نمونه اولیه در اختیارتون هست ( اگر ایرادی نداشته باشه و کار کنه) بهتره که اون رو به مخاطب نشون بدین. بعضی‌ها میگن که کار نصف و نیمه رو به مخاطب نشون ندین چون امکان اینکه از ارائه شما خوشش نیاد زیاده اما برای سرمایه‌گذار جذابه که ببینه شما بخش زیادی از مسیر رو طی کردید و قصد دارید که واقعا این کار رو انجام بدید.

ارائه یک فرآیند جذابه، پس احساس نکنین که دارین یک اتم میشکافین و عصا قورت داده نباشین و پیش از همه خودتون از ارائه لذت ببرید.

از تمام ابزار لازم برای تاثیر بیشتر استفاده کنید.

همیشه تاریخچه شکل گیری ایده برای شنونده جالبه، شنونده‌ها رو از شنیدن این تاریخچه محروم نکنید.

راه حل شما شاید کامل نباشه اما باید این حس رو به شنونده بدین که برای بهتر کردن این راه حل درحال تلاش و تحقیق هستین.

اطلاعات همیشه برای شنونده میتونه جذاب باشه، اینکه شما از چند نفر پرسشنامه تهیه کردین، چند نفر درگیر این مشکل هستن، چند نفر اعلام آمادگی کردن از راه حل شما استفاده کنن و … پس از دادن اطلاعات در جلسه ارائه نترسین و تمام فعالیت‌های خودتون رو بگین.

مختصر و مفید حرف بزنید، حوصله مخاطب رو سر نبرید.

با رعایت تمام این موارد قبل از ارائه و در زمان ارائه، شما یک ارائه خوب و تاثیرگذار خواهید داشت.

 

صادق عطارزاده

آوریل 4, 2021

0 پاسخ به "چطور یک ارائه خوب داشته باشیم؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی بی لند می باشد.