۳ قانون طلایی

قبل از اینکه شروع کنید به نوشتن طرح کسب و کار باید این ۳ قانون طلایی رو بارها با خودتون مرور کنید:

 

1-      کوتاه بنویسید

بیزینس پلن باید مختصر و مفید باشه ؛ به دو دلیل :

1-1-  کسی وقت نداره در اولین مواجهه 100 یا حتی ۴۰ صفحه بیزینس پلن شما رو بخونه. بنابراین خلاصه بنویسید و مفید. اگر مخاطب علاقمند شد، حتما اطلاعات بیشتر رو درخواست می‌کنه.

1-2- نکته خیلی مهم اینه که شما اول راه مدام باید برگردید و طرح خودتون رو اصلاح کنید اما اگر یک بیزینس پلن با حجم بالا بنویسید از نظر روانی این احساس رو خواهید داشت که به تمام جوانب دقت کردین و دیگه نیازی نیست که چیزی رو اصلاح کنید، در حالی که دقیقا در مواجهه با هر چالشی باید به طرح کلی کسب و کار رجوع کرد و موضوع رو بازبینی کرد .

 

2-       مخاطبتان را بشناسید

باید بدونین که برای چه کسانی این طرح رو می‌نویسین تا بتونید به زبانی قابل درک برای مخاطب هدف برسید. یک مثال خیلی ساده: اگر شما بخواین روش کار ماشین رو برای یک بچه 5 ساله توضیح بدین خیلی فرق می‌کنه تا که بخواین برای یک مهندس مکانیک توضیح بدین. بنابراین اگر می خواین از یک علم خاص و یا یک ایده خاص علمی برای سرمایه گذاری صحبت کنید که هیچ دانش و تخصصی در زمینه علمی مورد نظر شما نداره، فرض کنید که دارید برای همون بچه 5 ساله توضیح میدین. خیلی ساده و قابل فهم.   مثال زیر رو در نظر بگیرین:

به جای اینکه بنویسید:

محصول ما یک محصول تک محور است و با انرژی فوتونی فوق پیشرفته فعال خواهد شد که می‌تواند در سرعتی معادل 220 کیلومتر بر ساعت در محور دایره‌ای خود چرخیده و هوای مخزن را تخلیه کند.

این جمله رو بنویسید:

این محصول بدون سوخت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و کار با آن بسیار راحت خواهد بود و در مراکز شلوغ برای تهویه هوا با 0.01 هزینه دستگاه‌های تسویه هوا قابل راه اندازی خواهد بود.

خودتون رو هم سطح سرمایه گذار کنید و طوری توضیح بدین که قابل درک و ساده باشه و هرکسی از کاری که شما می‌کنید بتونه به راحتی سر در بیاره ، شما میتونید هرجا که خواستین مباحث علمی رو هم ضمیمه کنید و این هیچ ایرادی نداره اما باید بدونید که سرمایه گذار شما اگر دانش شما رو داشت روی شما سرمایه گذاری نمی‌کرد، خودش همون دستگاه رو می‌ساخت و سود بیشتری هم به دست می‌اورد.

 

3-       نترسید

احتمالا نمی‌دونید که اکثریت قریب به اتفاق کارآفرینان و صاحبان کسب و کار تخصص مدیریتی ندارن، بلکه اونها طی زمان و بسته به نیازشون دانشی که نیاز دارن رو یاد گرفتن.

احتمال داره ابتدای کار براتون سخت باشه و بترسید اما یادتون نره که هیچکس جز شما محصول و خدماتی که ارائه می‌کنید یا می‌خواین که ارائه کنید رو نمی‌شناسه پس فرض کنید که شما تنها کسی هستید که در این زمینه تخصص دارید و باید تخصص و مهارت خودتون رو به رخ بکشید. اما برای اینکه اذیت نباشید می تونید همه موارد رو یکجا و یک مرتبه ننویسید بلکه آروم آروم هر جزییاتی که به ذهنتون میرسه رو یادداشت کنید و در پایان این جزییات رو یکپارچه کنید.

 

 

صادق عطارزاده

آوریل 4, 2021

0 پاسخ به "۳ قانون طلایی"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی بی لند می باشد.