۶ مرحله حیاتی برای نوشتن یک بیزینس پلن

 

 

فرقی نمی‌کنه که قصد داشته باشید کسب و کارتون رو ارتقا بدید یا اینکه در ابتدای مسیر متوجه بشین که ایده شما توجیه اقتصادی داره یا نه، در هر دو صورت باید این ۶ مرحله رو حتما پیاده سازی کنید. البته که باید به هر کدوم از این بخشها بصورت مفصل پرداخته شه اما برای شروع، اینکه این مراحل رو بشناسید مهمترین قسمت کار هست. 

1-     خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی یه توضیح کلی درباره کسب و کار شماست که عموما توی یک تا دو صفحه باید نوشته بشه. حتما این خلاصه اجرایی رو آخر از همه مراحل بنویسید، اما اول ارائه و طرح کسب و کار قرارش بدین. احتمالا راجع به توضیح آسانسوری شنیدین، اگر نشنیدین باید خدمتون عرض کنم که سرمایه گذارا شلوغ‌ترین آدمای دنیا هستن و اگه توی یک صفحه تونستین با ایده خودتون مجذوبشون کنین، دست مریزاد. اگه نتونستین خیلی کارتون سخت میشه.

 

2-     فرصت ها

توی فرصت‌ها باید به این چندتا سوال جواب بدین:

  • دقیقا چه چیزی می‌فروشید؟
  • چه نیازی را برطرف می‌کنید؟
  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟

برای فهم بیشتر این بخش حتما مطلب مربوط به بیزینس مدل کنوس و بخش ارزشها و مشتریان و کانال فروش رو مطالعه کنید.

 

3-     برنامه اجرایی

حالا در بخش برنامه اجرایی باید به این سوال جواب بدین:

  • چطور از فرصتهایی که توضیح دادید استفاده خواهید کرد و کسب و کارتان را راه می‌اندازید؟

سوال این بخش خیلی کلی هست ولی شما باید با نوشتن برنامه فروش، مارکتینگ، اجرایی، نقاط عطف و معیارهاتون این سوال رو به راحتی جواب بدین.

 

4-     خلاصه مدیریتی و شرکتی

سرمایه گذارها علاوه بر اینکه دنبال ایده خوب میگردن، دنبال تیم های خوب و آدم های با توانایی بالا هم هستن و شاید باور نکنید اما بخش زیادی از سرمایه گذاری ها روی شخص و تیم انجام میشه، چرا که خیال سرمایه گذار راحته که امکان شکست این تیم خیلی ضعیف هست. در این بخش شما در واقع تشریح می‌کنید که کی هستین و توانایی هاتون رو مینویسید و حتی اینکه در آینده چه افرادی رو قصد دارین جذب کنین. در این بخش خیلی خوبه که از چارت سازمانی هم استفاده کنید تا مخاطب راحت تر با تیم شما ارتباط برقرار کنه. اگه کسب و کارتون رو راه انداختید و چند ماهی هست که کار رو شروع کردین خوب میشه که توی این بخش داستان این راه اندازی رو هم بنویسین.

 

5-     برنامه مالی

قطعا یادتون هست که گفتم شلوغ ترین آدمهای دنیا سرمایه گذارها هستند. خب، باید خدمتتون عرض کنم بعد از خلاصه مدیریتی عموما به هیچ چیز دیگری توجه نمیکنن و مستقیم به بخش مالی طرح شما مراجعه می‌کنن، این قسمت رو می‌خونن و اگر این قسمت براشون جذاب بود کل محتوایی که شما نوشتین رو حتما با دقت خواهند خوند، پس روی این بخش خیلی وسواس به خرج بدین. در این بخش باید پیش بینی فروش و میزان نقدینگی و صورتحساب درآمدی خودتون رو بنویسین. از نوشتن سود و ضرر نترسین و با خیال راحت بنویسین. اگر کسب و کار شما کارش رو شروع کرده حتما از ترازنامه مالیاتی غافل نشین و در این بخش حتما مستندات مربوط رو کامل بیارید.

6-     ضمیمه

اگه نیاز هست که محتوای تصویری ارائه بدین یا اینکه اطلاعات تکمیلی رو بنویسین حتما در بخش ضمیمه بنویسین. یک نکته خیلی مهم اینه که در بخش مالی قرار نیست خیلی وقت سرمایه گذار رو بگیرین اما باید نشون بدین که این اطلاعات دقیق نوشته شده، بنابراین تمام محتوایی که بصورت خلاصه لازمه که سرمایه گذار بدونه رو در بخش مالی بنویسین و اگر لازمه که اطلاعات رو جزیی‌تر تحویل بدین، بهتره که قید کنین این اطلاعات ضمیمه شده  و به پیوست تقدیم حضور می‌شود.

 

 

صادق عطارزاده

سپتامبر 27, 2021

0 پاسخ به "۶ مرحله حیاتی برای نوشتن یک بیزینس پلن"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این سایت متعلق به آی بی لند می باشد.